Producten, indicatoren en speerpunten

Organisatie

Product 7.3 Organisatie

De organisatie zoekt in het werk steeds meer de verbinding met inwoners, ondernemers en partners: Voor burger- en/of overheidsparticipatie, in onze dienstverlening en bij juridische procedures. Dat doen we zowel in persoonlijk contact (offline) als via digitale kanalen (online).

De gemeente Zaanstad wil de Zaanse samenleving samen met inwoners, ondernemers en partners vormgeven. Dat vraagt om een organisatie die zijn ogen en oren open heeft voor de buitenwereld en daarmee aan de slag gaat in haar beleid en uitvoering. Daarom realiseren we gebiedsgericht. We richten ons werk steeds beter op wat er nodig is in de gebieden en wijken.

De zes opgaven zijn leidend in ons werk. De organisatie is in ontwikkeling; we zijn ingericht op opgaven en gebieden. Onze missie voor de stad is Zaanstad mooier en sterker maken door te werken aan een welvarende, veilige en duurzame stad waarin Zaankanters prettig en gezond wonen, werken en recreëren.

Wij streven ernaar een goed werkgever te zijn. Wij willen een vitale en inclusieve organisatie zijn; een organisatie die anticipeert en inspeelt op wat zich voordoet; een organisatie waarin medewerkers hun talenten optimaal inzetten en het verschil maken door professioneel en authentiek te zijn. Een organisatie waar medewerkers zich welkom en thuis voelen en zich voor langere tijd willen verbinden aan de organisatie.

Speerpunten 2026

 
Opdrachtgever- en opdrachtnemerschap
We hebben een goede basis voor professioneel bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap. De opdrachtgever stelt de doelen, middelen en randvoorwaarden vast en zorgt ervoor dat de opdrachtnemer de benodigde middelen en bevoegdheden krijgt om een opdracht succesvol uit te voeren. In 2026 gaan we hiervoor de handboeken ‘Sturen in Zaanstad’ en ‘Sturen op Capaciteit’ gebruiken. Hierdoor kunnen we beter werken en meer bereiken. Ook kan Zaanstad haar capaciteitsbudgetten hierdoor beter beheren.

Ambtelijk ambacht en leiderschap
Ambtenaar zijn is een vak. Medewerkers worden aangemoedigd om zich te blijven ontwikkelen in dit vak door onder andere goede voorbeelden te delen en kennisbijeenkomsten bij te wonen. Samenwerken, vertrouwen en ontwikkeling vormen de basis van ons werk. Het leiderschapsprogramma gaan we in 2026 verder uitbouwen naast het organiseren van de leiderschapsmiddagen. Door te blijven ontwikkelen, verbeteren we de kwaliteit van onze diensten.

Opgavegericht en gebiedsgericht werken
Opgave- en gebiedsplannen vormen een basis om capaciteit goed te gebruiken. In 2026 werken we verder aan deze basis om betere integrale keuzes te maken en zo meer resultaten voor Zaanstad te bereiken. In 2026 gaan we de visie op gebiedsgericht werken verder in de praktijk brengen door de gebiedsplannen te operationaliseren. We maken specifieke keuzes per gebied, werken op een praktische manier samen en zijn zichtbaar en actief aan de slag in de gebieden, wijken en buurten. De gebiedsmanagers werken integraal én versnellen samenwerking met onze partners in de stad en de collega’s binnen Zaanstad.

Inkomende subsidies
Extra geld van buitenaf is belangrijk voor Zaanstad. Dit helpt de gemeente om betere voorwaarden te bieden voor onder andere woningbouw en infrastructuur, zoals groene en klimaatvriendelijke voorzieningen, scholen, welzijn en gezondheidszorg. De afgelopen jaren hebben we meer subsidies ontvangen mede dankzij succesvolle lobby. Daarom gaan we in 2026 onze processen verbeteren en de koppeling met de lobby versterken.

Diversiteit & Inclusie
De organisatie wil een representatie zijn van de diversiteit van onze inwoners. Zodat inwoners zich herkennen in de organisatie. En ambtenaren vanuit diverse perspectieven kunnen kijken naar de opgaven en onze dienstverlening. Om meer diversiteit in alle lagen van de organisatie te krijgen, werven en selecteren we op een inclusieve wijze. Ook zorgen we dat divers talent behouden blijft en wie dat wil, door kan groeien. Daarbij hanteren we ook heldere, voor iedereen begrijpelijke en inclusieve manier van communiceren naar onze inwoners. Dit helpt om de toegankelijkheid te vergroten en de afstand tussen de inwoners en de organisatie te verkleinen.

Beïnvloedbaarheid van de kosten

 

Beïnvloedbaar
Dit betreft kosten voor het stadhuis (€ 1,0 mln), uitbesteding van diensten (€ 3,1 mln), opleidingsbudget (€ 2,2 mln), diverse stelposten (€ 3,3 mln), inhuur flexibele schil (€ 1,4 mln), verzekeringen personeel (€ 0,5 mln), overige personeelskosten (€ 1,6 mln)

Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft het beheer en diverse lasten van de gebouwen (€ 3,7 mln), en kantoorinrichting en benodigdheden (€ 0,1 mln).

Niet beïnvloedbaar
Dit betreft rente en afschrijving (€ 5,1 mln) en wettelijke mutaties in de personeelslasten (€ 0,6 mln)  

Op middellange termijn beïnvloedbaar   
Dit betreft grotendeels personeelskosten (€ 45,7 mln), inrichting en onderhoud van de gebouwen (€ 2,8 mln) en kosten voor ICT (€ 7,5 mln).

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2025 15:10:51 met de export van 10/15/2025 15:07:16