Wet open overheid
Open en transparant werken volgens de Wet open overheid
De gemeenteraad sprak op 9 februari 2023 de wens uit voor maximale transparantie. Het college werkt daar actief aan. We maken informatie openbaar en zorgen dat onze informatiehuishouding op orde is. Dat doen we zoals de Wet open overheid dat vraagt. Zo willen we zorgen voor meer vertrouwen, minder juridische problemen en betere dienstverlening. Ook zetten we ICT slim in om dit mogelijk te maken.
In de periode 2026–2029 werkt het college via het programma Zaanstad Open! aan de volgende onderdelen:
- We maken eerst informatie actief openbaar die belangrijk is voor de stad. Zo krijgen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties beter zicht op wat de gemeente doet.
- We zorgen dat informatie ook op verzoek beschikbaar is. We spreken alle leidinggevenden aan op hun rol hierin. Zo wordt openbaar maken – zowel uit onszelf als op verzoek – een vast onderdeel van het werk.
- We voeren de laatste adviezen van de Rekenkamer uit. Bijvoorbeeld door verzoeken om informatie sneller en beter af te handelen. We houden goed contact met de aanvrager. Dat zorgt voor meer vertrouwen in de gemeente.
- De contactpersoon Wet open overheid (Woo) wordt zichtbaarder. Deze persoon is een herkenbaar aanspreekpunt voor inwoners, ondernemers en organisaties. Deze persoon zorgt dat vragen en signalen uit de stad goed landen in de organisatie en helpt collega’s om informatie op tijd en goed openbaar te maken. Zo ontstaat een sterke brug tussen de stad en de gemeente.
- We maken de laatste informatiecategorieën actief openbaar. Dat doen we stap voor stap.
- We verbeteren het openbaarmakingsplatform. Denk aan een betere zoekfunctie en duidelijkere structuur. Zo vinden inwoners en ondernemers sneller wat ze zoeken.
- We brengen onze informatiehuishouding verder op orde. Dat doen we tot 2030. In 2026 richten we ons op:
- het invoeren van een nieuw zaaksysteem. We werken straks in één zaaksysteem dat voldoet aan wet- en regelgeving;
- het opschonen van onze computerbestanden zodat we ook daar beter voldoen aan wet- en regelgeving zoals informatiebeveiliging en archivering.
- het ordenen van papieren archieven. We vernietigen informatie die volgens de wet vernietigd moet worden. Zo houden we overzicht en voldoen we aan de wet;
- het overbrengen van informatie naar het Gemeente Archief. Zo wordt die informatie openbaar;
- het voorbereiden van een aanbesteding voor een digitaal depot en een systeem voor collectiebeheer.
Meer informatie vindt u in de raadsinformatiebrief van maart jl .