Product 2.2 Openbare ruimte
In de groeiende en verdichtende stad staat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte onder druk en die is van essentieel belang om de stad leefbaar te houden. Binnenstedelijke woningbouw legt een claim op de ruimte. De kwaliteit van de buitenruimte wordt steeds meer bepaald door de beschikbaarheid van ruimte (boven- en ondergronds). Bij gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte wordt de schaarse ruimte hoogwaardig ingericht. Met deze hoogwaardige inrichting vergroten we de gebruikswaarde van de openbare ruimte. Met het onderhouden en inrichten wegen we ook af hoe beleidsdoelstellingen van andere programma’s gerealiseerd kunnen worden. Zoals het creëren van voldoende schaduwplekken, het vergroten van de biodiversiteit en het realiseren van goed bereikbare, groene en veilige gebieden voor rust en ontspanning voor de inwoners. Het afvalwater wordt door de gemeente op een milieuverantwoorde en efficiënte manier afgevoerd. Daarbij werken we samen met andere partners in de regio zoals het drinkwaterbedrijf en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. |
---|
Indicatoren
Naam | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2026 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering van bewoners voor de kwaliteit van het onderhoud van de openbare ruimte (rapportcijfer 1-10) | 6,2 | 6,1 | 6,0 | 6,0 | 6,2 | 6,5 | Zaanpeiling |
% Tijdigheid afhandeling meldingen openbare ruimte | 93% | 94% | 93% | - | - | 95% | Gemeentelijke registratie |
Aantal nieuwe groenadoptie initiatieven in de stad | 270 | 98 | 76 | 139 | 210 | 210 | Gemeentelijke registratie |
Percentage ontevreden melders (t.o.v. totale aantal meldingen) | - | - | - | 7,6% | 10% | 15% | Gemeentelijke registratie Signalen |
% Tijdigheid afhandeling meldingen openbare ruimte | - | - | - | 82,2% | 85% | 85% | Gemeentelijke registratie Signalen |
Toelichting
Waardering van bewoners voor de kwaliteit openbare ruimte
Deze indicator zegt iets over de wijze waarop bewoners in de stad de openbare ruimte beleven en waarderen. Deze meting wordt gedaan via de Zaanpeiling. Gelet op het beleidsmatige onderhoudsniveau C en de ervaringen de afgelopen jaren, wordt verwacht dat de waardering lager uitvalt dan de streefwaarde.
Percentage tijdige afhandeling meldingen openbare ruimte
Deze prestatie-indicator geeft inzicht in de mate waarin meldingen tijdig worden afgehandeld en zegt iets over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening.
Per april 2024 is de gemeente overgestapt naar een andere applicatie voor het doen van meldingen (Signalen). Hiermee werd invulling gegeven aan het rapport van de Rekenkamer.
Bij die nieuwe applicatie is de werkwijze veranderd. Ter illustratie, als voor 2024 een melding werd gedaan om een lantaarnpaal te repareren, dan werd die melding ‘gereed gemeld’ als de opdracht aan een externe aannemer was gegeven om die lantaarnpaal te repareren. In de huidige situatie wordt de melding pas later ‘gereed gemeld’, namelijk nadat (in dit voorbeeld) de lantaarpaal ook daadwerkelijk weer werkt.
Hoewel het feitelijk nog even lang duurt, is op papier de doorlooptijd hierdoor langer geworden en omdat we de normen (vooralsnog) niet geactualiseerd hebben, zien we dit in de indicatoren terug als een lager ‘% tijdigheid’ (ook in de streefwaarde). Om die reden zijn twee regels voor deze indicator opgenomen, een voor de oude en een voor de huidige situatie.
Percentage ontevreden melders (ten opzichte van totale aantal meldingen)
Deze effectindicator geeft weer welk deel van de bewoners aangeeft ontevreden te zijn over de afhandeling van zijn/haar melding. De meting wordt gedaan via Signalen (de applicatie voor het doen van meldingen). We vragen elke melder na afhandeling naar zijn/haar tevredenheid en bij ontevredenheid wordt dit nogmaals gecheckt.
Aantal nieuwe groenadoptie-initiatieven in de stad
Deze effectindicator geeft inzicht in de mate waarin de bewoners een bijdrage leveren aan de directe leefomgeving. Het betreft het aantal nieuwe initiatieven.
Speerpunten 2026
Onderhoudsniveau in de openbare ruimte
De openbare ruimte onderhouden we op C-niveau. Daarbij stimuleren we bewoners om ook zelf actief te zijn, bijvoorbeeld door groenadoptie, aanleg van geveltuinen en zwerfafvaladoptie. Alleen het hoofdwinkelcentrum Inverdan wordt op B-niveau onderhouden.
Integrale kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte
Op verschillende locaties in de stad vervangen we onderdelen van de openbare ruimte waar dat nodig is. Bij vervangingen kijken we zorgvuldig welke doelstellingen uit andere beleidsvelden we tegelijkertijd kunnen realiseren. Dit doen we voor alle strategische opgaven, nog voor de ontwerpfase begint. Zo kunnen we de meest optimale keuzes maken voor een kwalitatieve inrichting van de openbare ruimte- vooral op plekken waar de ruimte schaars is.
Begraafplaatsen
We zorgen voor goede plekken waar begraven kan worden en waar ruimte is voor herdenking en bezinning. In overleg met het ZIOS wordt ingezet op de realisatie van een Islamitische begraafplaats.
Actualisatie beleid openbare ruimte
In 2026 werken we aan actualisatie van de nota Onderhoud Kapitaalgoederen (en daarmee de meerjarige herijking van de financiële dekking in relatie tot het meerjaren investeringsprogramma Openbare Ruimte). Daarnaast zal gekeken worden naar het actualiseren van het aanwijsbesluit Hondenuitrenzones.
Samenwerken binnen programma Samen Slimmer Renoveren en Vervangen
In Nederland staan we voor een grote opgave omdat veel bruggen en viaducten aan vervanging toe zijn. We werken samen met Rijkswaterstaat, de provincie, gemeenten en de Vervoerregio aan een programma. Daarin staat deze renovatie- en vervangingsopgave centraal en kunnen we van elkaar leren. In het bijzonder onderzoeken we hoe we het samen slimmer kunnen doen dan ieder voor zich.
Risicogestuurd onderhoud bruggen
Om onze bruggen efficiënter te beheren, zetten wij in op een risicogestuurde aanpak voor onderhoud, volgens de componentenmethode. Dat houdt in dat we door gericht onderhoud en de tijdige vervanging van kritieke onderdelen de levensduur van de brug kunnen verlengen, voordat we een brug volledig moeten vervangen. Dit willen we stapsgewijs invoeren voor alle bruggen in onze stad. Zo zorgen we niet alleen voor een duurzamere infrastructuur, maar ook voor een verstandige en effectieve besteding van onze financiële middelen en kunnen we de bedrijfszekerheid van 99% blijven nastreven.
Beïnvloedbaarheid van de kosten
Beïnvloedbaar
Er zijn geen direct beïnvloedbare kosten
Beperkt beïnvloedbaar
Dit betreft de aanleg, onderhoud en beleid van openbare wegen (€ 6,4 mln), aanleg en onderhoud van de openbare ruimte (€ 4,7 mln), onderhoud aan civiele kunstwerken (€ 2,5 mln), integrale ontwerpmethode openbare ruimte (€ 2,1 mln), aanleg en onderhoud van groen en speelplaatsen (€ 1,5 mln), tractie bedrijfsmiddelen (€ 1,4 mln), beleid en onderhoud waterhuishouding en riolen (€ 1,3 mln), zwerfafval (€ 0,3 mln) en huisvesting buitendienst (€ 0,3 mln).
Niet beïnvloedbaar
Niet beïnvloedbaar zijn kosten voor rente en afschrijving (€ 25,9 mln), kosten voor onderhoud en (toekomstige) vervanging van riolering alsmede tractiekosten (€ 11,6 mln), kwijtschelding rioolheffing (€ 1,7 mln), dijk- en polderlasten (€ 0,4 mln), begraafplaatsen (€ 0,5 mln), bestuursakkoord water (€ 0,2 mln), kosten walstroom (€ 0,1 mln) en herstelwerkzaamheden nutsvoorzieningen (€ 0,1 mln).
Op middellange termijn beïnvloedbaar
Dit betreffen de personeelskosten (€ 24,3 mln).