Bedragen x € 1.000
Veiligheid | Begroting 2025 (stand voorjaarsnota) | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 38.689 | 40.199 | 38.401 | 38.570 | 38.616 | |
Baten | -4.438 | -2.893 | -1.429 | -1.613 | -1.640 | |
Saldo | 34.252 | 37.306 | 36.972 | 36.957 | 36.976 | |
Toevoegingen reserves | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen reserves | 0 | -100 | -85 | -85 | -80 | |
Totaal saldo inclusief reserve mutaties | 34.252 | 37.381 | 36.887 | 36.872 | 36.896 |
Toelichting:
De lasten zijn in 2026 € 1,5 mln. hoger dan in 2025. De baten zijn in 2026 € 1,5 mln. lager dan in 2025. De toevoegingen aan de reserves zijn in 2026 €0,2 mln. hoger ten opzichte van 2025. De onttrekkingen aan de reserves zijn in 2026 € 0,1 mln. hoger ten opzichte van 2025. Deze verschillen worden hieronder toegelicht.
Specificatie (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Relatie ander programma | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|
- = voordeel, + = nadeel | ||||||
Mutaties met een effect op de begroting | ||||||
1. Knelpunt: Handhaving in de openbare ruimte | 100 | 100 | ||||
2. Toekomstbestendige brandweer | 329 | 329 | ||||
3. Indexatie Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VRZW) | 450 | 450 | ||||
4. Maatregel: Taakstelling 2% verbonden partijen | -320 | -320 | ||||
5. Sail 2025 | -300 | -300 | ||||
6. Team wijkgerichte overlast | 655 | 655 | ||||
7. Opgave regisseur jeugd en veiligheid | 136 | 136 | ||||
8. Knelpunt: Aanpak Glazenwassers | -300 | 140 | -160 | |||
9. Knelpunt: Toezicht op Bouw en Ruimtelijke Ordening | 361 | 361 | ||||
10. Nieuwe wetgeving toezicht op bouw en ruimtelijke ordening | 320 | 320 | ||||
11. Groei van de Stad: Bouw en Ruimtelijke Ordening | 91 | 91 | ||||
12. Kostenverdeling | 402 | -7 | 395 | |||
13. Actualisatie Kapitaallasten | 126 | 126 | ||||
14. Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek | 150 | 150 | ||||
15. Bestedingsplan wet bescherming persoonsgegevens | 100 | 100 | ||||
16 Overige verschillen | 281 | 139 | 420 | |||
Mutaties met een saldo-neutraal effect op de begroting | ||||||
A. Bescherming Persoonsgegevens | -175 | 175 | - | |||
B. Team Wijkgerichte Overlast | -1.100 | 1.100 | - | |||
C. Pact Poelenburg: Interventieteam | -183 | 183 | - | |||
D. Loon-, prijs- en subsidieindex | 387 | -10 | -377 | - | ||
Totaal | 1.510 | 1.545 | 175 | 0 | -377 | 2.753 |
Mutaties met een effect op de begroting
1. Knelpunt: Handhaving in de openbare ruimte:
Voor evenementen als Koningsdag, bevrijdingsdag is extra inzet nodig van externe beveiligingsbedrijven ( € 0,1 mln.).
2. Toekomstbestendige brandweer:
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland heeft in 2023 gekozen voor implementatie van het volledig toekomstbestendige scenario dat zich richt op versterking van de basisbrandweerzorg in Zaanstad-Zuid en redvoertuigen en duikteams in de gehele regio. Dit is uitgewerkt in de kaderbrief 2026 van de VrZW. De implementatie van dit scenario dient uiterlijk 31 december 2026 gereed te zijn. Het budget wordt in drie tranches verhoogd en de laatste keer in begroting 2026 (€ 0,33 mln.).
3. Indexatie VRZW:
De Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) hanteert voor de begroting 2026 en verder een indexpercentage van 4,79%, waarbij Zaanstad rekening houdt met een index van 2,03%. Dit resulteert in een hogere bijdrage aan de VrZW (€ 0,45 mln.).
4. Maatregel: Taakstelling 2% verbonden partijen:
De verbonden partij (Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland) krijgt een taakstelling van 2% op de begroting.
5. Sail 2025:
In 2025 is er incidenteel budget beschikbaar voor de begeleiding van het evenement Sail.
6. Team wijkgerichte overlast
Wij zetten het Team Wijkgerichte Overlast in 2026 voort. Dit betekent een extra last van € 0,66 mln.
7. Opgave regisseur jeugd en veiligheid
Wij stellen eenmalig voor 2026 middelen beschikbaar voor een Opgaveregisseur Jeugd en Veiligheid (€ 0,14 mln.).
8. Knelpunt: Aanpak Glazenwassers
De combinatie van een vergunningsplicht en intensieve Bibob-screening en controles door het InterventieTeam Zaandam-Oost, levert een stevige aanpak op van de problemen rondom de aanpak glazenwassers. In 2025 zijn eenmalig middelen vrijgemaakt om de aanpak voort te kunnen zetten.
9. Knelpunt: Toezicht op Bouw en Ruimtelijke Ordening.
De huidige capaciteit voor het toezicht op de bouw en ruimtelijke ordening is onvoldoende om invulling te geven aan risico gestuurd toezicht zoals opgenomen in de in het Vergunningverlening Toezicht en handhaving (VTH)-beleid gestelde kaders.
10. Nieuwe wetgeving toezicht op bouw en ruimtelijke ordening.
Het wettelijke takenpakket als gevolg van nieuwe wetgeving en verplichte taken vanuit het Rijk en Provincie groeit. Dit komt door:
- Onderzoeksplichten technisch gebouwen;
- Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb);
- Wijziging bevoegd gezag bouwtoezicht grote bedrijven.
11. Groei van de Stad: Bouw en Ruimtelijke Ordening
Het toezicht en de handhaving op de bouw en de ruimtelijke ordening ervaart direct de gevolgen van groei van de stad omdat de werkzaamheden direct te relateren zijn aan het aantal nieuw- en verbouwprojecten. Groei van het aantal inwoners zorgt ook voor een toename van meldingen op het gebied van gebruikstoezicht.
12. Kostenverdeling
Dit betreft het resterende saldo van het toerekenen van apparaatsbaten en lasten aan de prestaties over de verschillende opgaven. Voor nadere informatie verwijzen we naar de paragraaf bedrijfsvoering.
13. Actualisatie Kapitaallasten:
De kapitaallasten zijn geactualiseerd op grond van de jaarrekening realisatie over 2024. Diverse investeringen zijn doorgeschoven wat resulteert in lagere kapitaallasten in 2025.
14. Wet Bijzondere Maategelen grootstedelijke problematiek (WBMGP)
De Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek is sinds juli 2018 in Poelenburg en Peldersveld van kracht. De beschikbare middelen eindigen in 2025. Wij stellen voor dit moment voor het jaar 2026 eenmalig opnieuw extra middelen beschikbaar (€ 0,15 mln.). .
15. Bestedingsplan wet bescherming persoonsgegevens
De bestemmingsreserve wet bescherming persoonsgegevens is gevormd. Wij verwachten dat in 2026 € 0,1 mln. en de jaren daarna € 0,08 mln. wordt besteed.
Mutaties met een saldo-neutraal effect op de begroting
A. Bescherming Persoonsgegevens:
De huidige bestaande systemen voor vastlegging persoonsgegevens binnen het veiligheidsdomein voldoen niet aan de richtlijnen en wetgeving rondom de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en privacy. Het is noodzakelijk om een systeem aan te schaffen en in te richten. Bij het opstellen van de begroting 2024 zijn middelen voor 2025 (0,18 mln.) en 2026 (€ 0,18 mln.) toegekend. De uitvoering zal over een langere periode en met een ander bestedingspatroon plaatsvinden. De middelen voor 2026 worden toegevoegd aan de Reserve Bescherming Persoonsgegevens om de kosten voor de uitvoering in toekomstige jaren te dekken.
B. Team Wijkgerichte Overlast:
De tijdelijke middelen die als dekking voor het Team Wijkgerichte Overlast zijn ingezet, eindigen per 31 december 2025.
C. Pact Poelenburg - Interventieteam: Wij gaan in 2025 door met het interventieteam voor Pact Poelenburg (€ 0,18 mln.). Wij dekken de kosten uit het volkshuisvestingsfonds (-€ 0,18 mln.).
D. Loon-, prijs- en subsidieindex
Prijs-, loon- en subsidie indexatie voor de primitieve begroting 2026. Ten opzichte van de voorjaarsnota zijn de gehanteerde percentages niet gewijzigd. De prijsindexatie voor 2026 bedraagt 2,1%, de loonindexatie is 2% en de toegepaste subsidie indexatie is 2,03%.